Yere değen, su ve çamur bulaşan elbise ile namaz kılınabilir mi?
Değerli kardeşimiz,
Bu şekilde namaz kılmak, namaza zarar vermez.
Nitekim, konuyla ilgili bir hadis rivayeti şöyledir:
Abdurrahman b. Avf’ın oğlu İbrahim’in Ümmü Veledi (Humeyde) den rivayet edilmiştir. O; ResûluIIah Efendimizin hanımı Ümmü Seleme (r.anhâ) validemize;
“Ben eteğini uzatan bir kadınım, pis yerlerde yürüyorum (ne yapmalıyım)?” diye sordu. Ümmü Seleme (r.anha);
Resûlullah (sallellahü aleyhi vesellem) “Onu sonraki (temiz yerler) temizler.” buyurdu diye cevap verdi. (Tirmizî, tahâre 109; İbn Mâce, Tahâre 79; Dârimî, Vudû 64; Muvatta, Tahâre 16)
Ümmü Seleme (r.anha) kendisine sorulan bir soruya delilini söyleyerek cevap vermiştir. Çünkü soru soran hanımı zeki, anlayışlı zaptı kuvvetli ve ilmi nakletmeye kabiliyetli görmüştür. Bundan anlaşılmaktadır ki, bir alime soru sorulduğu zaman soru soran anlayışlı ve talime kabiliyetli ise, cevabı verirken delilini de zikretmeli ve bu konu ile ilgili lüzumlu malumatı aktarmalıdır.
Hanefîlere göre üzerinde necasetin aynı görülmedikçe yol çamurları temizdir. Bu çamurun cıvık veya kuru, az veya çok olması arasında fark yoktur. Köpeklerin yattığı yerler, pis şeylerden çıkan buharlar ve hayvan gübresinin tozu da aynı hükümdedir. Çünkü bunlardan korunmak mümkün değildir.
Ulemadan bir gurup bu hadis-i şerifin zahirini alarak, “temiz bir yerde yürümek pis yerden geçerken elbisenin eteğine ve paçasına bulaşan pisliği temizler. Elbisenin eteği ayakkabı hükmündedir. Eteği pisleten yerin kuru veya yaş olması arasında fark yoktur” demişlerdir.
Cumhura göre ise, bir kimse üzerinde necaset olan kuru bir yerden geçip de elbiseye pislik bulaşmazsa sonradan yürüdüğü temiz yerlerle temizlendiği görüşündedir. Üzerinde necaset bulunan yer yaş ise, ancak yıkamakla temizlenebilir. İmam Şafiî, “Bu, kuru bir yerden geçip de üzerine necaset bulaşmayan kimse hakkındadır. Ama yaş (ve pis) yerden geçerse ancak yıkamakla temizlenir” demiştir.
Şafiîlerde mezhebin görüşüne göre pis olan yolun çamuru şu dört şartın tahakkuku ile affedilir:
1. Necasetin görülmemesi,
2. Yoldan geçenin dikkat edip, necasetten sakınması,
3. Yürürken veya binek üzerinde iken kendisine isabet etmesi. Şayet düşer veya başkasından sıçrayarak kendisine bulaşırsa af yoktur.
4. Necasetin elbiseye veya vücuda isabet etmesi. Başka bir şeye isabet ederse af yoktur.
Özetle, bir kadının eteğine bulaşan yol sularından ve çamurlarından dolayı namaza zarar olmaz ve kılınan namaz geçerlidir.
Kaynak: www. sorularlaislamiyet.com